2 Nov 2011

Rumah Contoh



Tadi g tengok rumah contoh! temankan ofismate aku tengok rumah baru die..
wahhh..member aku yang bujang-bujang ramai dah bli rumah..bestnyeee kalau ade rumah...
hehehe aku pon da booking 1 rumah teres..tapi lambat lagi lah nak siap.
dalam tempoh 2 tahun lagi..tak sabar nak tunggu rumah siap..
cume lom pasti lagi nak duduk atau nak sewekan rumah tu nanti..
cadang nak dsewekan..tapi seronok lah tengok member2 decorate rumah..bestnye..
teringgin plak..hehehe kalau dapat bli rumah contoh kan best...siap semua dah!
mane tau satu ari nanti kan..second house ke..hahaha berangan dulu lah..
ni rumah contoh yang aku tengok td...besar die 20x65 je..

Replika rumah 2 tingkat, coming soon!
Rumah contoh! Living room die terus ke dining room.
Living
Dining
Masterbed
Kitchen
 
 Simple jek rumah ni sebab rumahnye kecik jek..tapi cantik kan..
duit je tak brape nak cantik..hehehe best lah klu dapat decorate rumah sendiri..
sebenanye tak rugi beli rumah awal..harga rumah makin lame makin naik..
sekurang-kurangnye kite ade lah jugak harte..kan..

25 comments:

cik laure weng said...

puas hati dpt mcm nie pon..;)

Ana Ghazali said...

yer..baik beli sekarang..makin lama bukan makin murah kan...hehe...kalu menyewa..duit habis ker tuan rumah jer kan..baik wat pelaburan cepat...heee

Liya said...

cik laure :kan...cmni pon da puas hati klu dpt..huhu

Ana : itu lah...sekurng2 klu sewekan pn untung jgk..

Rawlins Ichigo Takashi Lutz said...

Berapa harga tu?
Katne?
Hehehhehe

dhiera said...

dapat macam ni kire ok~ hiasan simple tapi cukup menarik~

Liya said...

Rawlins : harga rumah ni rm115k, area UPSI..klu xtau UPSI kt mane blh search erk..hihi

dhiera :kdg2 yang simple tu lah yg cantik kan...

sha my heart said...

not bad. harga pun pasti not bad jugak. haha~

sha my heart said...

bila la nak dapat beli rumah ni? mmm..

Atenyana said...

Chanteknyer..ni rumah kat mane ni...
my bf pun tgh carik rumah...

Mizz ErMa said...

wah..2013? da xlama la..bestnye ade umah sendiri..=D

Liya said...

Sha : mne ade rumah murah dah sha skrg..:(

aten : bf nak bli rumah ke? u nak dok area mane?

erma : insyaallah erma, pejam celik kejap jek kot..hehe

milo said...

cantik giler rumah neh...untungle dh ade rumah..aii, nk beli jgk laa..hehe :P

cik nora saniey said...

liya cmne bli umh ni?nora da jgk angan2 nk bli umh tp xtau nk refer mne..so liya skunk byr loan umh la eh?

Liya said...

milo :wlupon kecik ttp cantik klu pndai decorate kan..da keje kang blh la bli erk...

nora : kene cari n follow up kt developers lah..sni pon rumah cpt jek hbs tau..sume da book awl.lia pon org last book, tu pon dpt yg end lot. mahal lah sikit..

dhiera said...

kat taman apa ni? area proton city ke?

Liya said...

dhiera : yg ni area tol..mber lia bli kt sini..

monster kecik said...

wow..mewah nye.. :)

Nazatul shima said...

:) klo beli rumah x rugi kn? so jom sme2 kmpul duit beli umah..:)

farahadilah said...

sewiusss cantik... kalau mampu elok la beli dari membazir ke arah len.. sekurang2 nya bila dah tua xpayah pk hutang2 lagi kan???

done follow ur blog... santik.... suker...

mselim said...

beli rumah x rugi..beli rumah adalah pelaburan jangka panjang...harga rumah makin lama makin naik....nak beli rumah biar lah free holder jgn pajakan 99 tahun...sekian...

mselim said...

pajakan 99 tahun..maksud nya milik tanah 2 hanya sampai 99 tahun...lepas 99 tahun kene mohon balik...di sbbkan umur x samapi 99 tahun...mungkin anak @ cucu kene mohon balik tanah 2...
kalu x nanti ...rumah kite punye...tanah kerajaan punye...

berbeza free holder (pegangan bebas) nilai tanah dan rumah adalah milik kita selama2 nya..kalu kerajaan nak buat pembangunan kat perumahan kite kerajaan akan kasi pampasan tinggi...kalu pajakan...kerajaan kasi pampasan gak tp x banyak...

Kene pandai pilih lokasi tpt kediaman....

mselim said...

nak pilih lokasi...
1-pastikan kediaman yg dibeli bukan tpt "panas" - tpt byk jenayah,,
2-rumah mesti tidak mengadap matahari jika matahari naik..terutama masa thari...
3-rumah jgn terletak di atas bukit..sbb byk kes tanah runtuh...
sbb ader sesetengah pemaju nak untung lebih,,,,dia x buat aliran mata air..buat jenis nk cepat siap aje...
4-beli rumah kerana aper?...
adakah untuk disewakan dan jual apabila tinggi...atau untuk duduk sampai pencen @tua....
5-pinjaman perumahan...
bersambung...

mselim said...

pinjaman pulak....
1-pinjaman kerajaan lebih sesuai buat pinjaman kerajaan kerana faedah rendah 4 peratus..untuk rumah duduk kekal...
2-pinjaman bank faedah tinggi lebih kurang 6-7 peratus kalu x silap pape kene tanya bank sbb bank pakai BLR... untuk rumah beli kemudia jual...atau untuk kite sewakan...wassalam///

lia fen said...

monster kecik : mewah erk..?rumah contoh mmg nmpk cantikkan..

shima : betol..xrugi pn klu bli awl..cpt smpan duit skrg..!;)

lia fen said...

farah : betul tu..lgpn ngah mude ni lg elok bli rumah cpt skit hbs hutangkn..bwt, i'm done follow u back..

mselim : pnjang penerangan anda..tq..dah tentu sy akn pilih free holder, hak milik kekal..n dah tentu jge sy akan gune loan gov klu bli rumah sbb sy keje gomen..rugilah klu xgunekannye ;)